1. Foreningens navn er: Uldum Højskoles Elevforening.
2. Foreningens formål er at være bindeled mellem højskolen og tidligere elever ved blandt andet at planlægge elevmøder i samarbejde med højskolen.
3. Man kan blive medlem af elevforeningen, når man har været elev på et langt kursus i minimum fire uger.
4. Det årlige kontingent fastsættes på generalforsamlingen. Medlemmer af elevforeningen, som ifølge de gamle vedtægter har betalt livsvarigt medlemskab, fastholder deres livsvarige medlemskab.
5. Generalforsamlingen er foreningens øverste myndighed. Ordinær generalforsamling afholdes i forbindelse med elevmødet, og indkaldelse sker i skolens årsskrift.
Endelig dagsorden ophænges senest 12 timer før generalforsamlingen på højskolen. Dagsordenen skal indeholde følgende punkter:
- Valg af dirigent.
- Bestyrelsens beretning.
- Det reviderede regnskab fremlægges til godkendelse.
- Indkomne forslag.
- Valg af bestyrelsesmedlemmer og op til 2 suppleanter.
- Valg af revisor, der vælges uden for bestyrelsen.
- Fastsættelse af årligt kontingent.
- Eventuelt.
Forslag der ønskes fremsat på den ordinære generalforsamling, skal være bestyrelsen i hænde senest 14 dage inden generalforsamlingen.
6. Bestyrelsen består af ni medlemmer og eventuelt to suppleanter. Hvert bestyrelsesmedlem vælges for en periode på to år. Det ene år er der fire på valg, det næste år er der fem på valg. Suppleanterne er på valg hvert år. Afstemningen ved bestyrelsesvalg er skriftlig. Snarest efter generalforsamlingen konstituerer bestyrelsen sig selv og udpeger de to suppleanter, samt forperson og næstforsperson. Forperson og næstforperson er begge repræsentanter i skolens bestyrelse.
7. Elevforeningen har to medlemmer i højskolens bestyrelse, heraf er forpersonen selvskreven og elevforeningens bestyrelse udpeger en næstforperson, som det andet medlem.
8. Forpersonen indkalder til bestyrelsesmøde mindst to gange årligt. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af medlemmerne er tilstede. Der tages referat til bestyrelsesmøderne.
9. Forslag til vedtægtsændringer skal bringes i årsskriftet, før de fremsættes på generalforsamlingen. Vedtægtsændringer kræver 2/3 flertal.
10. Nedlæggelse af elevforeningen kan kun foretages på to efter hinanden følgende generalforsamlinger. Nedlæggelse kræver 2/3 flertal på begge generalforsamlinger.
Eventuel formue tilfalder Uldum Højskole.
Vedtaget d. 30. april 2022